Rontaielile nesanatoase – cu ce le putem inlocui

Tuturor ne plac rontaielile, adica acele lucruri total nesanatoase, pline de conservanti, grasimi, coloranti, de cele mai multe ori nu foarte naturale. Si nu numai ca sunt nesanatoase, dar aduc si un plus caloric extrem de ridicat. Este exact ceea ce nu ne dorim, sa mai punem kilograme pe noi.

Mai e si problema, ca de cele mai multe ori, rontaielile acestea se consuma seara, cand terminam toate treburile si ne asezam sa ne relaxam, la un film, la televizor sau ce-si doareste fiecare sa faca. Iar asta, de cele mai multe ori, se intampla dupa ora 20:00. Nu vreau sa mai spun ca dupa ora 19:30, cel tarziu, n-ar trebui sa mai mancam sau sa mai bem nimic, doar apa. Dar pe toti ne apuca la televizor 🙂 Parca ne-am afla la cinematograf, cu galeata de floricele in fata si cu coca-cola.

Tocmai asta-i ideea, nu suntem la cinematograf, suntem la noi acasa si putem inlocui acele rontaieli total nesanatoase cu unele, cu adevarat delicioase si sanatoase. Pe de alta parte, pe timp de pandemie, rontaitul e mai tentant, avand in vedere ca, de multe ori, suplineste lipsa de activitate, plictiseala sau mai stiu eu ce inchipuiri. Realitatea e ca niciodata, dar niciodata, nu rontaim de foame. Pot fi 1000 de motive, reale sau inventate, dar nu foamea.

Rontaielile sanatoase

La aceasta categorie intra acele rontaieli care nu aduc niciun fel de aport caloric sau unul foarte mic, dar si un aport foarte mic de zahar sau, la fel, fara aport de zahar. Am sa fac aici o lista, fara a avea o ordine anume.

Fruit, Fruits, Fruit Salad, Fresh, Bio, Healthy, HeartFructe

  • Fructele de padure: zmeura, afinele, murele, coacăzele – fructe cu un continut de zahar redus si cu un aport caloric infim.
  • Cirese si capsune. Acestea sunt chiar printre vedetele fructelor, iar unele dintre multele lor beneficii le puteti gasi aici.
  • piersici, mere, kiwi, citrice, pere, prune.
  • ananasul, e si nu e bun. E bun pentru ca se zice ca ajuta la dizolvarea grasimilor, e diuretic, dar are un continut mai mare de zahar, asa ca trebuie consumat cu moderatie.

Oricum, puteti inlocui oricand o punga de chips-uri sau orice alta rontaiala nesanatoasa, cu fructe. Numai ca ar fi bine sa nu exagerati nici cu consumul de fructe pentru ca totusi au un aport mai mare sau mai mic de zahar. In niciun caz nu consumati fructe uscate (concentratia de zahar este mai mare) si nu consumati sucuri, fie ele si naturale. Sau, iarasi moderat pentru ca intr-un pahar de 250 mL de suc natural intra 3-4 fructe, ceea ce ar fi echivalentul cantitatii totale de fructe recomandate pentru o zi.

Eu imi mai fac salata de fructe, doar fructe proaspete, fara alcool, fara siropuri, fara fructe din compot. Fac pentru mai multe zile si o impart in functie de cate fructe am pus. E delicioasa, satisface pofta de dulce si e sanatoasa.

Apples, Chips, Food, Fitness, Health, Diet, DeliciousO alta varianta, la fel de sanatoasa si delicioasa sunt chipsurile de mere cu scortisoara, iar rontaielile nesanatoase vor fi sigur declasate de acest deliciu 🙂 Dureaza un pic mai mult daca le vreti cu adevarat crocante (vreo 2-3 ore), dar sincer, merita. Aveti aici reteta. Ele au fost destinate copiilor, dar credeti-ma, o sa le adorati.

Legume

Aici lista e mult mai complexa si lunga, numai ca eu am sa va pun aici numai acele legume care ne sunt foarte la indemana si pe care de cele mai multe ori le avem deja in casa. Tot ce trebuie sa faceti e sa mariti un pic cantitatea atunci cand le cumparati si sa le si folositi 🙂

  • Vegetables, Starter, Fresh, Crisp, Aperitif, Chunkscastraveti, broccoli, conopida, andive, morcovi, ridichi, telina, sparanghel, varza, sfecla, ardei gras, marar, patrunjel. Lista poate continua, dar eu am pus aici parte din acele legume care au calorii negative si cu care puteti foarte bine inlocui acele rontaieli nesanatoase. In aceasta lista intra si ceapa si usturoiul, dar nu le-am trecut pentru ca nu vad pe nimeni rontaind la ele, asa fara ceva alaturi 🙂

Legumele se pot consuma atat crude, feliate, buchetele, batonase, orice forma doriti, dar in dimensiuni mici, ca sa substituim nevoia de rontait. Se poate adauga peste ele, in functie de preferinte si de legumele folosite, un pic de sare sau piper. Doar incercati, sincer sunt foarte gustoase si sanatoase.

Si varianta saletelor, ca si la fructe este acceptata, cu un pic de ulei de masline, sare si piper. Puteti adauga si cateva masline, cam 5-6. Mie imi place salata Tabbouleh, o ador. Am adaptat-o pentru gustul meu adica: 1 rosie, 1 legatura patrunjel, 2-3 fire ceapa verde, ulei de masline, sare si piper. Cuscus ii pun doar daca inlocuiesc o masa cu ea, daca nu, daca e pe post de rontaiala, nu-i pun. Mie imi place foarte mult, e foarte sanatoasa si satioasa.

  • chips-sfecla-rosieChips-uri din legume

Pentru legume mai exista si varianta chipsurilor. Legumele, feliate foarte subtite, se pun la cuptor, aproximativ 20-30 minute la cca 160-180 grade (depinde de legume). Dar le lasati mai mult sau mai putin, in functie de cum le doriti, mai mult sau mai putin crocante. Si le asezonati cu ce doriti, sare, piper sau ierburi aromatice. Bonus, mai puteti adauga si putin parmezan. Incercati numai si o sa vedeti ce bun substitut sunt pentru nenorocirile acelea de chips-uri. Mie imi plac cel mai mult dovleceii, sparanghelul, broccoli si sfecla. Mai este un real avantaj, pot sa fie date si copiilor, fara niciun fel de risc 🙂

Va las aici retetele pentru chips-urile astea. Am cautat si am gasit mai multe, dar astea mi se par cele mai gustoase 🙂

Oricum, variantele sunt multiple, depinde de imaginatie si de gustul fiecaruia.

Mixed, Nuts, Selection, Brown, Shell, Food, TastyRontaielile mai putin periculoase

Rontaielile mai putin periculoase, sunt acele rontaieli, care sunt sanatoase, dar au aport caloric mai mare si trebuie consumate in cantitati moderate:

  • maslinele, dar nu mai mult de 5-6 pe zi
  • pop corn sau floricele, fara niciun fel de arome, doar un pic de sare
  • biscuiti din cereale integrale
  • nuci, migdale, caju, arahide, alune de padure,  fistic si toate celelalte. Acestea trebuie consumate in stare cruda si de preferat fara sare. Acestea reprezinta o sursa importanta de elemente necesare pentru sanatatea corpului, dar si pentro mentinerea frumusetii pielii. Dar nu trebuie uitat ca trebuie consumate in cantitati moderate, aproximativ un pumn (43 migdale sau asortate) la doua zile. Le poti folosi si in salate de legume sau de fructe. Sunt dintre favoritele mele 🙂

Va las si un articol, “100 de alimente fara calorii”, poate va inspira, asta ca tot vorbeam mai devreme de imaginatie si gust 🙂

Cam asta e pentru azi. O sa revin curand si cu retete de dulciuri sanatoase bune atat in regimul de slabit cat si pentru diabetici si alte lucruri care sper sa va placa si sa va faca sa ma vizitati mai des 🙂

Ne vedem curand!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *